söndag 6 mars 2011

Framtiden var här...

Veckan som gått har varit en intressant blandning av intryck och upplevelser.
Det var en hel del Clu och Rinzler men också en välstekt dansk och en hockeyfrilla.
Sen några veckor tillbaks råder melodifestivals-frossa/hysteri/vansinne, kalla det vad ni vill.
Själv sitter jag och minns gamla bidrag som jag tyckte var hur bra som helst när jag var yngre.

Ett bidrag som hela tiden poppar upp i min skalle är från den danska uttagningen 1982 och det är gruppen Brixx och deras bidrag; Video Video, som fick tävla i Eurovisionen det året.
Jag minns speciellt den smala slipsen sångaren bar och det syntetiska pisksnärt-ljudet i samband med refrängen.

Jag var tvungen att kolla upp bidraget på nytt och hittade naturligtvis ett klipp på Youtube.
Det kanske inte är så coolt som jag minns det, men texten mina vänner, texten...

När jag var yngre var det endast refrängen som jag sjöng med i, verserna uppmärksammades inte på samma sätt vid den tidpunkten.
Video var något nytt, coolt och andades väldigt mycket framtid anno 1982 och jag tror det var detta som gjorde att jag rycktes med i refrängen; Video video...

Men när jag idag lyssnar på hela texten så börjar bitarna falla på plats.
Mannen har förlorat förståndet och lever i någon typ av fantasivärld. Allt tack vare videobandspelaren.
Det har ingenting med coolhet och framtid att göra.
Det är en bränd man som blivit offer för en nymodighet och som sedan står i danska melodi grand prix 1982 och försöker låtsas som ingenting och intalar oss att det är han som är Video-man.
De fantastiska nödrimmen går inte av för hackor; "Susanne rejste hjem igår
Ja til sin mor i Klampenborg",
detta är en klar favorit.


Texten är som följer:

Når regnen bare siler ned
Så har jeg tændt for color TV'et
Humphrey Bogart og Björn fra Wimbledon
Jeg har det hele på video-bånd

Susanne rejste hjem igår
Ja til sin mor i Klampenborg
Alt det TV har gjort hende splittergal
Hun siger jeg ikke er helt normal

Video Video (Video)
Den kører nat og dag
Video Video (Video)
Når jeg skal slappe af
Bare et tryk på knappen
Ja, så er der gang i kassen
(Ååååh) Jeg er Video-man!

Mine venner syntes det går for vidt
At sidde og glo på alt det skidt
Jeg er da ligeglad, for mig er det bare sagen
At se på video hele dagen

Video Video (Video)
Den kører nat og dag
Video Video (Video)
Når jeg skal slappe af
Bare et tryk på knappen
Ja, så er der gang i kassen
(Ååååh) Jeg er Video-man!

Video åååh, Video

Video Video (Video)
Den kører nat og dag
Video Video (Video)
Når jeg skal slappe af
Bare et tryk på knappen
Så er der gang i kassen
(Ååååh) Jeg er Video
(Ååååh) Ja jeg er Video
(Ååååh) Jeg er Video-man

1 kommentar: