tisdag 19 april 2011

Eurovisionen tar dansen till oanade höjder

Jag har skrivit något tidigare om svenska melodifestivalen och nu stundar Eurovision Song Contest och varje år följer jag programmen på SVT; Inför Eurovisonen.
Fyra program som presenterar de olika ländernas bidrag. Detta är nästan lika roligt som själva Eurovisionen. Jag sitter och suckar och stönar högt och resonerar med mig själv om de olika artisterna är riktigt kloka och hur de kunde välja att ställa sig på en scen osv.
Ibland bli jag glatt överraskad men för det mesta är det en misär, men vilken fantastisk misär. Jag kan inte vara utan denna televiserade drog.

En riktig misär i detta första program är Rysslands bidrag, skrivit av den kända producenten RedOne som ligger bakom mycket av Lady Gagas framgångar bara för att nämna en av många.
Låten är en typisk RedOne låt och jag är benägen att hålla med en av tyckarna i programmet som nämnde att det krävs en Lady Gaga för att få den typen av låtar att fungera.

Den ryska mannen som framför låten; Get You sjunger som en kratta och koreografin... oj oj oj
Koreografen borde förpassas till en annan galax. Dansen som framförs av sångaren; Alexey Vorobyov och hans dansare får Jan-Eric Brogren, i videon till låten; Vi har vad i Öja, att framstå som en fullkomlig dansvirtuos.
Som om inte allt detta skulle vara nog så drar Alexey under framträdandet fram en orakad styggelse som får sjunga ett par ord i mikrofonen. Frågan är om inte denna styggelse hade varit mer lämpad att framföra låten.


 
Dansvirtuosen Jan-Eric Brogren snyggt
placerad vid en rullebör.















Jag vill nog dra det så pass långt och påstå att Brogrens skulle kunna ersätta Rysslands bidrag. Jan-Eric har mycket bättre scenkläder och dessutom har han en gammal bodybuilder i sitt "posse" som lätt överträffar den orakade varianten.

Jag älskar Eurovision Song Contest!

Så var det med det.

 
 Alexey Vorobyov - Get You



Brogrens - Vi har vad i Öja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar